donderdag 19 juni 2008

Pieter, kan je dit eens lezen?

Gisteren was het dan de cinema-party van Pieter. Van de 10 uitgenodigde kleuters kwamen er 4 door, 2 hadden op voorhand laten weten dat ze niet konden. Toen één van de mama's haar kindje kwam afleveren heb ik er dan ook nog snel zijn kleinere broertje bijgenomen.

Met z'n zevenen zaten ze dan in de zetel, in afwachting van de film. Ik had enkele dvd's gehaald in de videotheek (of heet dat nu al DVDtheek?). Omdat ik weet dat veel van die kids de laatste nieuwe dvd's krijgen voor verjaardagen en dergelijke, koos ik voor vrij recente films.

Van de drie die ik mee had koos ik 'Enchanted', een modern sprookje waar de (getekende) prinses op haar trouwdag verbannen wordt door de boze stiefmoeder naar de echte wereld. Vanaf dan worden alle figuren gespeeld door echte mensen en alle tekenfilmdiertjes worden echte dieren. Leuk gevonden, maar achteraf bleek dat er voor onrustige 6-jarigen er misschien iets te veel blabla én te weinig slapstick in zat. Toch keken ze allen de film uit, ook al waren er een tweetal die met mieren-in-hun-broek zaten te draaien in de zetel.

De popcorn en limonade ging er gretig in, en toen de film gedaan was storten ze zich op Pieters speelgoed. De vele dozen lego van Wouter hadden we voor alle zekerheid maar in veiligheid gebracht Hij houdt zo al niet van sorteren, laat staan dat een bende 6-jarigen zij dozen uitkiepert.

Midden in de film kreeg één van de kids plots een wereldbol op de kast in de gaten.
'Hé, waar is Kieldrecht?', vroeg hij aan zijn buur in de zetel. Beiden keken ze nauwgezet om zich plots om te draaien naar Pieter.
'Hey Pieter, kom dat eens lezen.'
'Ja, want Pieter kan dat al lezen.'
Ik kijk eens verbaasd naar Pieter die naar hen gebaart dat ze stil moeten zijn en verder moeten kijken naar de leuke film. Ze kijken nog even verder maar geven het al vlug op.

Later hoor ik weer diezelfde vraag een paar keer tijdens hun spel.
'Pieter, wat staat hier op die race auto?'
'Pieter, wat staat er op die doos?'
'Pieter, wat staat er op dat papier?'

Net zoals Wouter in zijn vriendenkring bekend staat als 'dienen gast die knap kan tekenen', is Pieter blijkbaar 'dienen gast die al lettertjes kan lezen'. Spijtig dat zijn 'kunstje' volgend jaar snel zal uitgewerkt zijn, als ze allemaal kunnen lezen.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

ik vind u website zeer mooi en interessant, ik kwam plots 'kieldrecht' tegen
hebt u daar familie ofzo? of was heet een plotse ingeving?
Ik woon daar namelijk en heb zo een flauw vermoeden wie u bent.

Blijft een zeer mooie site

ADHD-papa zei

Wel beste anoniem, dan moet je me over deze site zeker eens aanspreken, ook al is hij momenteel meer dood dan levend ;-)