vrijdag 14 september 2007

Goeie punten, slechte punten

Woensdag was een extreem drukke dag voor Wouter.

Het begon al met op tijd wakker worden en naar school gaan. Vlak na twaalven wordt hij dan samen met zijn broertje opgepikt door de mensen van de na/buitenschoolse opvang. Ik op mijn beurt race dan van't werk, doe snel wat boodschappen en ben om 15u30 aan de opvang om met Wouter naar de reva te rijden. De reva is op woensdag 'beertjesklas' van 16u tot 17u30.

Deze woensdag was nog extra druk. Grootmoeder was jarig. Tweeëntachtig én ze trakteerde op mosseltjes. Dus terwijl mama Wouter bij de reva ophaalde, reed ik met grootmoeder en Pieter naar de plaats van afspraak. Het zal rond 18u geweest zijn toen we aan onze mosseltjes begonnen en ze waren lekker.

Het was rond 20u toen we uiteindelijk terug thuis waren. Pieter het bed in, Wouter de zetel op. Hij moest nog lezen. Van school had hij een boekje meegekregen dat hij volledig moest lezen, maar door zijn drukke schame van reva, school en ander huiswerk, was hij nog maar één hoofdstuk ver geraakt. Dus, lezen maar tot bedtijd.

Rond negenen moest hij dan uiteindelijk gaan slapen. Het was een drukke dag geweest.

De volgende dag kreeg ik an een boos telefoontje van mijn ega. In alle drukte had ik zijn agenda niet meer gecheckt. Hij had een toets over Romeinse cijfers, moest een pasfoto meebrengen en 'nog wa dinges' die ik nu al vergeten ben. De brooddozen, drinkbekertjes en koekjesdozen zaten ook nog in de boekentassen. Mijn lichtjes briesende ega had natuurlijk gelijk. 's Morgens is het al druk genoeg, zij heeft geen tijd om daar nog allemaal voor te zorgen.

Wouter van zijn kant moet je echt pushen om zijn agenda te komen tonen en om zijn huiswerk 'nu' te maken. Het liefst van al maakt hij zijn huiswerk later. Dat er soms geen later meer is doet er dan even niet toe.

Op maandag, dinsdag en donderdag blijft Wouter in de studie. Dat Pieter al eens durft zuchten of een liedje durft neurieën stoort hem enorm wanneer hij huiswerk aan het maken is. Dus blijft hij in de klas tot 16u30 om huiswerk te maken. Het is echter geen garantie dat alles gemaakt is. Waarschijnlijk zit hij daar ook soms nog het plafond te bewonderen of de vogels die voorbij vliegen.

Gisteren was het meeste klaar. Hij kende zelfs zijn Franse les al, zei hij. Tijd om dat eens te checken dacht ik en hij deed het echt goed. Zijn beloning was dat hij kon 'undergrounden' tot etenstijd. Na etenstijd (en 90 minuten gamen!!) wou ik nog een andere les Frans checken, maar dat was even een klein drama. Wenen, briesen, voeten stampen en 'gij ziet mij niet meer graag' was het gevolg.

Een half uurtje later bleek hij ook in deze les uit te blinken. Hij kon het. Hij zal goeie punten hebben en nog belangrijker, ik ook, bij mama!

woensdag 12 september 2007

Papa, ik heb ADHD

Voor de zwakkeren van maag: Deze entry is een 'kak-verhaal'. Woorden als kakken, platte kaka en gatafkuisen worden niet geschuwd. Indien u gruwelt bij deze terminologie, hebt u uw portie (!) voor vandaag al gehad en mag uw morgen terug komen. Voor de dapperen onder ons, lees gerust verder!

...

Pieter moeten we al eens aanporren om op tijd naar het toilet te gaan. Als een gehypnotiseerde kan hij TV kijken of achter de computer/PS zitten en het volledig vergeten dat 'het water hoog staat', met het gevolg dat hij te laat is en een nat broekje heeft.

We proberen hem er een beetje in te sturen door hem na school onmiddelijk naar het toilet te sturen en tussendoor ook nog eens, maar toch blijft het nog misgaan. Hij mist (of negeert, wie zal het zeggen) blijkbaar het signaal om te gaan plassen. We hebben dan ook de regel, dat wanneer hij een nat broekje heeft hij 2 dagen geen computer speelt. Vroeger was dat 1 dag, maar dat had weinig resultaat. Nu is het zelfs uitgebreid tot ook geen TV want als hij niet kan computeren, gaat hij gewoon voor de kijkbuis hangen.

Hij is er zich wel degelijk van bewust, want wanneer we hem vragen of hij nog een droog broekje heeft, zie je 'schuld' op zijn gezicht, betrapt als het ware. De allernieuwste regel/poging om dit onder controle te krijgen, is dat wanneer hij zelf ons een nat broeke komt melden, zijn straf slechts 1 dag duurt ipv 2. Zonder resultaat nog toe.

Gisteren stuurde ik hem op een bepaald moment naar 't toilet. Omdat hij een vrij lange tijd weg bleef ging ik effe checken. Hij zat met bungelende beentjes op 't toilet.

'Hey papa, ik heb kaka gedaan. Kan je mijn poep eens afkuisen?'
Hij kan het zelf al redelijk goed, hij is ook al 5, maar toch is het makkelijker als papa het doet.
'OK.'
Ik neem wat wc papier en wrijf over de kleine zijn achterste.
'Ik heb een beetje ADHD papa.'
'Euh?'
'Ja, echt zenne, kijk maar, platte kaka!', een beetje trots wijst hij in het toilet.
'Ik heb ADHD!'
'Euh...', denk ik opnieuw en ineens valt mijn 'frang'.
'Ge hebt DIAREE! Geen ADHD. Dat is iets anders zenne. Wouter die heeft ADHD.'
Ik zie de verwarring op zijn gezicht.
'ADHD is niet gemakkelijk uitgelegd aan kindjes van 5, maar laat ons zeggen dat het vooral moeilijk is voor Wouter om rustig te zijn, wanneer hij geen pilletje binnen heeft.'
'Jamaar, soms heeft hij een pilletje gepakt en is hij nog nie rustig zenne.'
'Dat kan, maar daar zit gij ook soms voor iets tussen. Trouwens, gij zijt ook niet altijd rustig hé'
'Nee, das waar. Maar euh...kijk ik heb een droog broekje, mag ik nu PS spelen?'
'Ok, maar papa gaat nog wat werken aan/in de keuken. Ik antwoord geen vragen over spelletjes die je niet kan hé.'
'Ok'

En 10 minuten later zat hij al te roepen naar papa, net alsof ik zijn persoonlijke helpdesk was!