woensdag 18 juni 2008

De hormonen werken.

Eergisteren:
'Mijne vriend uit 6de zegt dat het plezant is in het zesde'
'Ahja?'
'Jaja. Hééél leuk', en pas nu zie ik het samenzweerderige op en neer gaan van zijn wenkbrauwen.
'Leuk dus?', ik heb (nog steeds) geen idee waar het over gaat.
'Jaaa. Héééééél leuk. Vooral op het einde van het schooljaar. Allez, eigenlijk alleen dan.'
En dan valt mijnen euro/nikkel/frank.

Later:
'In't 6de wordt het héél plezant, mama.'
'Ohja?', antwoord ze afwezig en mist het schelle toontje in zijn stem.
'Ja, en papa weet waarom!'
Ze kijkt naar mij en verwacht dat ik het mysterie ga oplossen.
'Plezant? Op school?', ik glimlach naar mijn ega, maar laat haar in het ongewisse.
'Ja, eigenlijk alleen op het laatste van het schooljaar.'
En dan valt haren euro/nikkel/frank.

Gisteren aan tafel:
'Kom studeer nog maar wa aan da frans. Morgen is het toets en ge wilt toch naar het 6de hé.'
'Ja natuurlijk, want volgend jaar wordt het plezant!'
Weer krijgt hij een grijns op zijn gezicht en samenzweerderig knipoogt hij naar mij.
'Vooral op het einde van het jaar!'

M'n grootmoeder (grandma) kijkt een beetje verward naar Wouter. Zo'n enthousiasme om naar het 6de te gaan had ze niet verwacht van hem. Ze is een beetje (veel!) hardhorend en ze denkt dat ze het verhaal eigenlijk niet verstaan heeft, maar plots heeft ze zijn samenzweerderige wenkbrauw 'moves' ook gezien en is ze ook mee.

'Sex? Moet ik u het anders is uitleggen?', stelt ze voor.
'Neeje zenne', flapt hij er megasnel uit. 'Liever van een knappe vrouw', zegt hij en mompelt nog iets van 'voordoen'.
'Hey, ge denkt toch niet dat de juf van 't 6de HET gaat voordoen hé?' Weer wordt zijn grijns een beetje groter. Mijn gedachten dwalen al af. De juf van het 6de mag gerust gezien worden. Soms vragen ze 'voorleesouders' in 't school, misschien hebben ze ...ach we dwalen af.

Zijn hormonen werken dus, eigenlijk al langer dan vandaag. Als ik terug denk aan mijn puberteit, of nog erger, aan de puberteit van mijn jongste broer, dan besef ik dat ons nog wat te wachten staat. Met weemoed denk ik dan terug aan de keer dat mijn jongste broer al mijn blote madammen uit mijn 'blote-madammem-boekskes' had geknipt en mij achterliet met het enigste dat mannen interesseert in Playboy. De artikels!

8 van de 10 kinderen wil sexuele voorlichting op school.

Geen opmerkingen: