zondag 15 juni 2008

De herhalingstoetsen vorderen.

We gaan ondertussen week 3 van de herhalingstoetsen in voor Wouter en het wordt tijd dat het einde in zicht komt.

Gisteren zaten we met de beentjes onder tafel samen met het (bijna) voltallige oudercomité van onze school en we waren het er unaniem over eens. Het is veel leerstof en het is pokke lang drie weken, voor die kids. Zelf deelt ge natuurlijk mee in de prijzen, want je moet je kind controleren, opvragen, enz.

Wouter heb ik ondertussen de tip meegeven waarmee ik door het schoolleven ben geraakt. OMdat gebrek aan motivatie en lui zijn heel dicht bij elkaar liggen, dacht ik wel dat het zou lukken. Ik vertelde hem dat ik extra hard studeerde in de examen periode uit luiïgheid. Ik was te lui om nog eens te studeren voor een herexamen of een jaar over te doen.

Ik vroeg Wouter wat hij het ergste vond. Een drietal weken harder werken dan ooit, bijna geen vrije tijd over houden en studeren als een achterlijke 'nerd' of volgend jaar terug in het vijfde te zitten terwijl zijn klasgenoten wél in het zesde geraakt zijn? Zijn keuze was snel gemaakt.

Vrijdag kwam hij echter wel met 'mindere' toetsen naar huis. Hij stak ze in m'n handen en zei onmiddellijk dat iedereen slechte toetsen had gemaakt wegens te weinig tijd. Nochtans was alles ingevuld, maar waren de missers echte fouten. Rekenfouten, vergeten bewerkingen en keiharde 'spellingsfauten' ;-)

Samen zijn we in de zetel gekropen om alles eens te overlopen en te kijken wat we anders gaan doen in de toekomst. De fouten werden uitgelegd én zelf heb ik me voorgenomen om hem iets minder vrijheid te geven in 'ik kan het al, ik heb alles al geleerd in de studie' en intensief zijn lessen op te vragen en taken na te kijken.

Hij beseft dat het een zware week zal worden en heeft dit weekend al de nodige 'pruillippen' getrokken, maar hij weet ook dat we niet zullen toegeven. Maar hij ziet ook de eindmeet. De komende week uit en het zware werk is voorbij. Dan is het hopelijk nog een weekje aanmodderen, opruimen, op schoolreis gaan en dan grote vakantie die onmiddellijk word ingezet met ons vertrek naar een warm land!

Pieter is ook klaar om naar het eerste leerjaar te gaan. Hij rekent al vlot en zijn lezen maakt enorme sprongen. Toen hij gisteren plots Wouters berengroep regels in de gaten kreeg op de ijskast begon hij ze vlot te lezen. Dingens als 'Het juiste woord moet het zijn, een haas is een haas en geen konijn' en 'Maak eerst een plan, zodat de oefening lukken kan' staat hij plots te lezen terwijl wij vol verwondering staan te kijken. Ik weet het, mijn kind, schoon kind, maar dit is echt wel ongelooflijk. Een (bijna) zesjarige die zichzelf heeft leren lezen door de juiste vragen te stellen. We hebben hem bewust niet willen aanmoedigen, omdat hij verkeerde dingen of methodes zou kunnen aanleren en toch leest deze kleine pruts al redelijk vlot.

De woordzoekers die mijn grootmoeder vaak zit te doen boeien hem ook enorm. Dan schuift hij zijn stoel naast de hare en begint woorden aan te duiden die ze nog niet gevonden heeft. En ook van die 'werkboekjes' is hij stekezot, maar dat is blijkbaar een constante in zijn klasje. Alle 3de kleuterklassers zouden er mee gaan slapen als ze de kans kregen.

Rekenen vind hij ook geweldig interessant. Zijn broer geeft hem dan oefeningetjes en hij lost ze op of hij begint er zelf uit te schrijven om ze dan later zelf te maken. Met zijn wiskundig inzicht zit het ook wel snor. Toen we vorige week bij warm weer op ons terras zaten kwam hij af met de thermometer.

'Hoe warm is het papa?'
'Wel kijk zelf eens. Hier staat de 20 en hier de 30. Wat is dan dat langere streepje er tussen in?'
'25!'
'Juist. En hoeveel is dan één klein streepje?'
'Aha. Eén! Dan is het ..1,2,3,4...24 graden' (het was één van die zeldzame dagen dat het wél eens zonnig en warm was!)
'Ok, dan weet je hoe warm het hier is, want wij gebruiken graden Celsius, de C zie je?'
'Yep'
'Wel, in Amerika gebruiken ze graden Fahrenheit, de F zie je? Hoe warm is het in graden F?
Nu dacht ik hem te foppen aangezien de korte streepje hier voor 2 graden staan en het langere tussen de 60 en de 80 voor 70.
'Kijk eens goed, hier staat 60 en hier staat 80, wat is dan het langere streepje?'
'70! Maar dan kunnen de streepjes er tussen geen 1 zijn want er zijn er maar 5. Euh.....dan zijn die 2 dinges'
'2 graden, da's juist' ik kijk naar mijn vrouw en beiden onze wenkbrauwen gaan naar het hoogste punt. En hij gaat verder.
'Dit streepje is dan 70, dan is het 72, 74, 76 graden.'

Voor Wouter kan het niet snel genoeg vakantie zijn, voor Pieter kan het eerste leerjaar niet snel genoeg starten.

Geen opmerkingen: