vrijdag 28 september 2007

Teddy- en ijsberen niet toegelaten

Update: Blogger deed een beetje eigenzinnig. Testje is nu wel 'clickable'.

Een dag na onze eerste beren-sessie mochten we als ouders even terugkomen om het hoe-wat-waar-gevoel te bevredigen. Er werd kort overlopen wat we de komende weken zouden doen en vooral waarom.

De eerste sessie ging (natuurlijk) over de eerste berenregel. "Kijk goed, luister goed. Dan weet je wat je doen moet."

Ergens tegen het einde van de avond kregen we een kleine test. Ik heb hem 's avonds aan mijn vrouw gegeven. Dit was het resultaat:





De andere aanwezigen zullen waarschijnlijk dezelfde test aan hun partner gepresenteerd hebben. Ik had niet verwacht dat mijn ega niet zou slagen ;-) Op de info avond lostte wel iedereen het goed op, maar we waren er natuurlijk ook al heel de avond mee bezig.


De eerlijkheid gebied mij om toe te geven dat op het blad dat we kregen, de eerste regel onderstreept stond. En voor diegene die het nog niet doorhebben, lees enkel regel 1 én de laatste!


donderdag 27 september 2007

De Beertjesklas

Gisteren zijn we begonnen met de beertjesklas. Wouter had er al 3 weken voorbereiding op zitten. Gisteren trokken we dus samen naar de reva.

Het was allemaal in een turnzaal te doen van de aanpalende school. De schoenen en kousen gingen uit en we begonnen met de opwarming. Vier kids, 3 mama's en ik zitten in een cirkel. Eentje loopt rond de cirkel, tikt iemand aan, die moet proberen de tikker in te halen en aan te tikken. Kan de getikte (!) de tikker 'pakken' voordat hij op de tikker zijn plaats zit, moet hij in de pot oftewel, het midden van het cirkel, totdat terug iemand ingehaald word. De truitjes en 'gileekes' (wie kent hier trouwens een algemeen vlaams woord voor, in't engels zeggen we cardigan) gingen al snel uit, ook al was het redelijk fris in de turnzaal.

Daarna was er een massage moment. Stilletjes hoopte ik dat één van de mama's mij ging masseren (grapje!), maar de bedoeling was onze kids terug te laten kalmeren door hun rug te masseren door er met een tennisbal over te rollen.

Daarna was het les 1: Kijken. Veel kinderen (en volwassenen) kijken te weinig voordat ze hun taak aanvangen. Bij ADHD kids is dit natuurlijk nog een beetje uitvergroot. Iedereen stond terug in een cirkel, iemand ging even buiten, en aan iemand zijn kledij werd iets veranderd. Terug binnen vonden ze meestal vrij snel wat er veranderd was. Een verdwenen haarlint, verwisselde brillen, ritsen die toe waren die plots openstonden, ... Na een tijdje werden ze behendiger in het kijken én het vinden van de verandering.

Daarna was het tijd voor een schriftelijk deel kijken. Ze kregen een blaadje waar een grote tekening op stond. De kleine fragmentjes die er naast stonden, moesten ze zoeken in het groter geheel. Dat konden ze ook allemaal goed.

Het groepsspel was hetgene waar ze allemaal op zaten te wachten. Blijkbaar hadden ze daar veel plezier aan beleefd in de voorbije 3 weken. Ze kregen drie kubussen van ongeveer 60 op 60 op 40. Er werd een zone afgebakend die een rivier moest voorstellen. De kubussen waren 'vlotten'. Ze moesten met vier kids 'droog' overgeraken, maar hoe doe je dat met slechts drie vlotten?

Het geheim is natuurlijk samenwerken. Zorgen dat je met vieren op de 2 kubussen staat, terwijl je de 3de doorgeeft naar voren. Het idee hadden ze min of meer door, de afwerking was iets minder. Door hun impulsieve gedachtengang werden de aangegeven kubussen te ver gegooid, of gunden ze mekaar niet genoeg plaats op de kubus, zodat iemand in het 'water' viel en ze terug naar het begin moesten. Ik durf wedden dat het hen volgende week wél lukt.