woensdag 14 november 2007

Pilletje vergeten

's Morgens is het soms een beetje anarchie en chaos, vertelt mama me al eens. Ze is niet altijd de wakkerste 's morgens (echt sjoeke, 't is waar!) en de kids soms wel soms niet.

Als ze wel goed wakker zijn kunnen ze knap vervelend zijn. Als ze nog nioet goed wakker zijn kunnen ze knap vervelend zijn. In iedergeval heb ik dit allemaal van horen zeggen, want ik ben wakker om 5u en al naar 't werk aan 't rijden om 5u30.

De kleinste maakt er tegenwoordig een erezaak van om eerst wakker te zijn en aangekleed mama te komen wakker maken. Maar eens beneden wil het al eens mislopen. Mama kan natuurlijk niet én boven én beneden zijn om ze in toom te houden, om ervoor te zorgen dat ze eten in plaats van spelen of TV kijken. En heel soms vergeet Wouter al eens dat mama heeft gezegd dat hij een pilletje moet nemen.

En dat was gisteren dus zo. Mama merkte het niet, hij was heel rustig, maar op school ging het de ganse dag mis. De drie toetsen die hij kreeg gingen met moeite. De resultaten zullen waarschijnlijk navenant zijn. Toen ze gingen vertrekken naar het zwembad stond heel de klas met jas en fluo jasje aan, Wouter enkel in zijn fluo jasje. Het regende 'oude wijven' en het leek een geweldige grap, maar hij was zich van geen kwaad bewust zei de juf me nog. Het was dus echt een rampdag voor hem, alhoewel het in zijn hoofd raar maar waar een dag was als andere.

Thuis gekomen heb ik hem een 10mg rilatine gegeven en hem een 30tal minuutjes voor de TV geparkeerd. Na deze pauze was zijn als een tol draaiende verstand een beetje vertraagd, in ieder geval genoeg om rustig én geconcentreerd aan zijn huiswerk Frans en wiskunde te beginnen. De rest van de avond was heel rustig en hij had zijn gedrag en emoties veel beter in de hand dan bij het net thuis komen.

En dan net vandaag lees ik in de krant dat medicatie voor ADHD niet zou werken, of althans niet op langere duur. Niet alle wetenschappers waren het met die conclusie eens, ik én de juf in ieder gavl ook niet. Wouter zou nooit de lagere school doorgeraken, laat staan het middelbaar. En dan heb ik het nog niet over zijn sociale interacties met de rest van de wereld.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik heb dat artikel in de krant (wel een andere krant - stond ook in De Morgen) ook gelezen en met dezelfde verbazing als jij.

Ik zou nooit het lager onderwijs overleefd hebben zonder Rilatine. En het lager onderwijs zou mij nooit overleefd hebben.

Ik ben pas een paar jaar geleden na een pause van een aantal jaar terug pillen beginnen slikken (Concerta nu), en het verschil in mijn hoofd is zeker merkbaar.

Wat dat 'vergeten' betreft: daar had ik als kind (en nu nog) een truuk voor - pillen 's avonds in mijn broekzak steken. In transit kwam ik die dan wel tegen. Tegenwoordig staan mijn pillen gewoon naast mijn scherm op't werk en maken ze deel uit van mijn thee-ritueel 's morgens.