dinsdag 4 september 2007

START!

Het is begonnen. Ja, het nieuwe schooljaar. Onze kids zagen er al enkele weken naar uit. Het vooruitzicht om de 'oude' vriendjes terug te zien deed hen al watertanden. En toch, vandaag zat er al een scheurtje in. Wouter had al wat klachten. Den dienen deed ambetant, den anderen zag hem niet staan en wou enkel met anderen spelen. De typische klachten die we het komende schooljaar 5 keer per week gaan horen.

Ook Wouters bezoekjes aan de reva zijn terug gestart. Maandag logopedie en ergotherapie, woensdag beertjesklas en vrijdag opnieuw logopedie en ergotherapie. Zijn muziekschool ligt een jaartje stil, tekenacademie wil hij terug gaan doen op zaterdag voormiddag. Van het voetballen waar hij zijn zinnen op gezet had zal waarschijnlijk niets komen. Hij beseft dat hij ten opzichte van de andere speler al enkele jaren achterstand heeft en laat het gezegd zijn, zijn talenten liggen elders.

Ook Pieter is terug vol goede moed aan school begonnen. Hij is samen met een vijftal meiden de baas van de kleuterblok, of toch de 3de kleuterklas van dit jaar. Het fietsen zonder zijwieltjes lukt hem alsmaar beter. Dat hij af en toe nog eens omvervalt bij het stoppen (hij steekt zijn been onder zijn armen door, over de buis bij het afstappen!) of bij het vertrekken (hij wil nogh al eens beide voeten tegelijk op de trappers zetten vooraleer er beweging is) neemt hij er al mokkend bij. Het is toch de schuld van de fiets!

Behalve het fietsen is hij ook aan het snijden gegaan. Hij wil niet meer met een lepeltje zijn voorgesneden groenten, petatjes en vlees lepelen, nee, hij wil nu zelf als aan stukken snijden. Mij goed, we hadde, het al eerder geprobeerd, maar telkens lepelde hij er duchtig op los. Tot nu dus. Hij heeft het zwaar te pakken. Dingen die wat moeilijker te snijden zijn krijgen boze blikken, en als er dingen zijn die wij toch voor hem willen snijden, worden we vergast op een nors gezicht.

De start van het nieuwe schooljaar heeft nog gevolgen. Op mijn vrije tijd. Terwijl ze tijdens de vakantie tot bijna 18u in de opvang bleven (ze vroeger afhalen was gezeur krijgen én het gaf me ook de tijd verder te doe-het-zelven in de keuken) komen ze nu uit school om 15u15. Wanneer ik recht naar huis rijd na het werk en geen boodschappen meer doe, ben ik rond 14u15 thuis. Net niet genoeg om de werkkledij aan te trekken en iets te starten. Eens ze thuis zijn is de tijd tot aan het eten maken ook al te kort, dus het ziet er naar uit dat het keuk'm'zelven zal moeten wachten tot zaterdag. Ach misschien voeg ik m'n nieuwe tegeltjes nog voordat het zover is en verzet ik de kraantjes voor de was- en afwasmachine nog, of verwijder ik de oude 'plafondclips', maak ik de vloer terug tegellijm/kleefgips/stofvrij, maar het schuren van de gyproc-naden en het schilden van die platen zal moeten wachten (tot mama er aan begint zaterdag). ;-) En als ze dat een beetje 'quick' doet knallen we de 7m² plafond, waar ik al een week mee rond rijd omdat het 'in huis' toch maar in de weg ligt, ertegen. Sjoeke? START!

Geen opmerkingen: