Goeie punten, slechte punten
Woensdag was een extreem drukke dag voor Wouter.
Het begon al met op tijd wakker worden en naar school gaan. Vlak na twaalven wordt hij dan samen met zijn broertje opgepikt door de mensen van de na/buitenschoolse opvang. Ik op mijn beurt race dan van't werk, doe snel wat boodschappen en ben om 15u30 aan de opvang om met Wouter naar de reva te rijden. De reva is op woensdag 'beertjesklas' van 16u tot 17u30.
Deze woensdag was nog extra druk. Grootmoeder was jarig. Tweeëntachtig én ze trakteerde op mosseltjes. Dus terwijl mama Wouter bij de reva ophaalde, reed ik met grootmoeder en Pieter naar de plaats van afspraak. Het zal rond 18u geweest zijn toen we aan onze mosseltjes begonnen en ze waren lekker.
Het was rond 20u toen we uiteindelijk terug thuis waren. Pieter het bed in, Wouter de zetel op. Hij moest nog lezen. Van school had hij een boekje meegekregen dat hij volledig moest lezen, maar door zijn drukke schame van reva, school en ander huiswerk, was hij nog maar één hoofdstuk ver geraakt. Dus, lezen maar tot bedtijd.
Rond negenen moest hij dan uiteindelijk gaan slapen. Het was een drukke dag geweest.
De volgende dag kreeg ik an een boos telefoontje van mijn ega. In alle drukte had ik zijn agenda niet meer gecheckt. Hij had een toets over Romeinse cijfers, moest een pasfoto meebrengen en 'nog wa dinges' die ik nu al vergeten ben. De brooddozen, drinkbekertjes en koekjesdozen zaten ook nog in de boekentassen. Mijn lichtjes briesende ega had natuurlijk gelijk. 's Morgens is het al druk genoeg, zij heeft geen tijd om daar nog allemaal voor te zorgen.
Wouter van zijn kant moet je echt pushen om zijn agenda te komen tonen en om zijn huiswerk 'nu' te maken. Het liefst van al maakt hij zijn huiswerk later. Dat er soms geen later meer is doet er dan even niet toe.
Op maandag, dinsdag en donderdag blijft Wouter in de studie. Dat Pieter al eens durft zuchten of een liedje durft neurieën stoort hem enorm wanneer hij huiswerk aan het maken is. Dus blijft hij in de klas tot 16u30 om huiswerk te maken. Het is echter geen garantie dat alles gemaakt is. Waarschijnlijk zit hij daar ook soms nog het plafond te bewonderen of de vogels die voorbij vliegen.
Gisteren was het meeste klaar. Hij kende zelfs zijn Franse les al, zei hij. Tijd om dat eens te checken dacht ik en hij deed het echt goed. Zijn beloning was dat hij kon 'undergrounden' tot etenstijd. Na etenstijd (en 90 minuten gamen!!) wou ik nog een andere les Frans checken, maar dat was even een klein drama. Wenen, briesen, voeten stampen en 'gij ziet mij niet meer graag' was het gevolg.
Een half uurtje later bleek hij ook in deze les uit te blinken. Hij kon het. Hij zal goeie punten hebben en nog belangrijker, ik ook, bij mama!
4 opmerkingen:
Beste,
al enkele maanden volg ik uw blog heel geïnteresseerd op. In het kader van mijn opleiding (pedagogische wetenschappen - optie onderwijspedagogiek) schrijf ik immers mijn scriptie over de beleving van vaders die een kind met ADHD hebben. Meer bepaald focust mijn scriptie zich op vier thema's:
1) De zoektocht naar diagnosestelling.
2) De gezinsrelaties.
3) Hoe u, als vader, de kijk van de samenleving tegenover een ADHD-kind opvat.
4) Hoe u, als vader, tegenover medicalisering staat.
De dagelijkse verhalen, zoals beschreven op uw blog, vind ik dan ook altijd heel interessant. Het verruimt zeker en vast mijn blik op de ADHD-problematiek en hoe ouders met deze problematiek omgaan.
U voelt me waarschijnlijk al komen: ik ben nog op zoek naar een aantal vaders die willen meewerken aan mijn scriptie. Mijn onderzoek bestaat uit een interview met een aantal open vragen omtrent de thema’s die hierboven werden beschreven.
Indien u geïnteresseerd bent om mee te werken, u kan mij altijd contacteren op het volgende e-mailadres: vandenheedesofie@hotmail.com
Met vriendelijke groeten,
Sofie
Haha het gaat er hier hetzelfde aan toe. Nigel moeten we ook altijd erop wijzen dat hij nog huiswerk heeft en we krijgen altijd standaard het antwoord dat hij dat morgen wel zal doen. Terence (adhd) daar in tegen maakt zijn huiswerk onmiddelijk als hij uit school komt,maar die heeft nog maar af en toe huiswerk mee. hij zit nog in de eerste klas.
Hallo,
ik ben net op uw blog gestoten en ben hier heel blij mee. ik maak namelijk mijn eindwerk over ADHD en Autisme. nu vroeg ik me af of u een en ander zou willen vertellen over uw zoon. zoals o.a.
- hoe oud is hij?
- wanneer is vastgesteld dat hij ADHD heeft?
- hoe is zijn relatie met u en zijn moeder?
- hoe zou u zijn karakter omschrijven?
-heeft hij problemen op school? gaat hij naar een speciale school?
indien u de vragen liever niet beantwoord is dit natuurlijk geen probleem. maar u zou me er een grote dienst mee bewijzen.
als u toch zou willen antwoorden, kan u dit via mijn emailadres: stephanie_demeersman@hotmail.com
alvast heel erg bedankt! vriendelijke groeten.
hallo
ik heb ook adhd en
moet 4 pilletjes relatine per dag innemen, ik doe wel erg wild thuis, maar mijn pa zet me dan gewoon aan het werk, al de klusjes op de boerderij enzo , hij weet dat ik ADHD heb maar hij zegt dat ik dat niet mag gebruiken als excuus , hij zegt dat mijn pilletjes zorgen dat ik beter kan concetreren en daarom WEL mag luid en wild doen nee, ik moet me gedragen zoals het moet, met ADHD of niet, en dat werkt, als je teveel begrip gaat tonen, zal het kind het doorhebben om dat als excuus te gebruiken, onthoud dat maar goed en ik ben heel blij dat mijn pa me dat gezegt geeft.
Een reactie posten